Zapisz się na konsultację psychologiczną. Zadzwoń lub napisz:

574 09 44 38        kontakt@pracowniapomoc.pl

Kiedy dziecko trafia do szkoły, wszystkim rodzicom zależy, by osiągało wysokie wyniki w nauce, odnosiło sukcesy w konkursach.

Nie oszukujmy się, współczesny świat jest wymagający i stawia wysoką poprzeczkę uczniom, którzy na starcie mają świadomość, jak ważne jest zdobycie wykształcenia.

Każde dziecko jest inne. Zosia może z łatwością opanować kolejne partie materiału, Kasia ten sam materiał będzie powtarzać kilka razy. Identycznie będzie z ocenami - będą przedmioty, gdzie piątki posypią się jak płatki śniegu z zimowego nieba, niestety będą też oceny niedostateczne, które spowodują stres u dziecka ambitnego... lecz potrzebującego więcej czasu na naukę albo pojawi się alarm!

Coś się dzieje! Nauczycielu, rodzicu! Być może uczeń potrzebuje zdecydowanie więcej uwagi…więc trzeba poszukać, gdzie jest problem?

Trochę tak jak lekarz: zbadać, postawić diagnozę i działać!

 

Przyczyny? Możemy wymienić kilka:

 załóżmy, że w domu pojawia się konfliktowa sytuacja, wówczas dziecko całą swoją energię kieruje na przeżywanie tej sytuacji, nie jest w stanie skupić się na lekcjach

 brak czasu na wspólną zabawę, rozmowę z rodzicami, może skutkować tęsknotą za ciepłem, życzliwością, to właśnie wtedy dziecko może stracić chęć do nauki

 cechy charakteru, panowanie nad emocjami, stan zdrowia, wadliwe funkcjonowanie narządów zmysłów np. wzroku, słuchu

 zbyt sztywny system nauczania, który może utrudnić indywidualne podejście do dziecka (np. atmosfera w czasie lekcji) kary czy dezaprobata w szkole

 

Ocena sytuacji każdego dziecka powinna odbywać się w atmosferze pozytywnych reakcji, np. okazanie wiary w ucznia, współpraca między rodzicami-szkołą, a także poradnią psychologiczno-pedagogiczną.

Obserwujmy, rozmawiajmy, szukajmy rozwiązań.

 

Agata Lüdtke

 

 

Niepowodzenia szkolne

05 kwietnia 2021